torsdag 12 mars 2015

Kemi och Fysik på Navet

En experiment dag på Navet med Anna Gunnarsson. Det var en praktisk dag, vi delades upp i mindre grupper och fick experimentera i kemi och fysik. Vi hade mycket roligt och lärorik dag tillsammans.

Till experiment momenten fick vi använda Fis-saft. Beskrivning av experiment, låt rödkålsstrimlorna ligga i frysen minst ett dygn innan saft tillverkningen. Strimlorna ska sedan ligga 15 minuter i varm vatten innan man silar. Fis-saft har en underbar färg, fast luktar kanske inte så gott.

Rödkål är pH-känslig och ger olika färger beroende på om lösningen är sur eller basisk. När bikarbonat och citronsyra blandas får lösningen olika pH-värden och när rödkålssaften droppas i kärlen, bildas det många olika färger. Ibland kan det bli flera olika färger i varje kärl.

Detta är ett experiment som är utmärkt att använda i förskolan tillsammans med barnen. Att ge barn möjlighet att experimentera, utforska, analysera olika kemiska och fysikaliska fenomen i tidig ålder, kan bidra till att barn intresserar sig för dessa ämnen senare i livet.

I Läroplanen för förskolan  (Lpfö 98, rev 2010) står det att barn ska utveckla en förståelse för naturvetenskap och se samband i naturen samt utveckla sitt kunnande i enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. Genom att experimentera utvecklas ny kunskap hos barn och vi pedagoger ska motivera och utmana barns lärande. Lindö 2009 menar på att det är viktigt att i förskolan göra intressanta saker som laddar språket med mening.

Detta exempel utvecklar både språk och matematik, kan också användas för barn med svenska som andra språk på ett intressant och meningsfullt sätt. Barnen får möjlighet att samtala kring experimenten tillsammans med pedagogen och delta aktivt i momenten.Vilket kan bidra till att barnen får en bättre förståelse i det aktuella lärande situationen.

Det finns olika metoder för att i tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter hos barn. TRAS - Tidig Registrering Av Språkutveckling hos barn. Detta är en metod som kan användas i förskolan, materialet kan användas av alla barn oavsett om de har svenska som första eller andra språk. Det finns handledning med teori om barns språkutveckling och råd på språkstimulerande åtgärder. Metoden är inte tillför att bedöma det enskilda barnet, utan användas för att utvärdera verksamheten och det pedagogiska arbetet och på så sätt kartlägga bristerna för att höja kvalitets arbetet i förskolan för att tillgodose barnens språkliga utveckling.

I det dagliga arbetet ska jag som pedagog synliggöra och kommunicera matematiska termer och begrepp i samtalen med barnen i förskolan. Att upptäcka ett nytt fenomen är lika roligt varje gång det händer. De upptäckter kring naturvetenskap i förskolan går för det mesta att återkoppla till den verklighet och den verksamhet som finns omkring barnen. Gode 2008 menar på att nyfikenhet är ett av de viktigaste drivkraften för lärande.

 Nedan finns det ett bildklipp som visar kemi experimenten från Navet.

Bildklipp/ Kemi


Bertas Experimentbok
Under dagen fick vi även prova och göra egen flygplan, luft ballong och en snurra utav papper som material, detta är fysik delen.

Luft ballong från hög höjd

Luft ballong från låg höjd

Kursmål som berörs:

Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser 
Redogör för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål(L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål
redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter

Referens

  • Lindö, Rigmor (2009). Det tidiga språkbadet. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
  • Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
  • Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
  • Persson Gode, Karin (2008). Upptäck naturvetenskap i förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar