torsdag 28 maj 2015

Drama

Drama handlar om att åskådliggöra genom handling, detta kan ske bland annat genom teater, i vardagen och drama i pedagogik. Enligt Linge (2013, s.149) handlar kreativitet iförskolan om att skapa de förutsättningar som stärker barns självständighet, motivation och problemlösningsförmåga. Barn är mycket undersökande i sitt lärande, om man som pedagog ger barnen de möjligheter som barnen behöver. Leken är ett sätt för barnen att utforska och lära sig ny kunskap i olika sammanhang.

Därmed är det viktigt att man som pedagog har en lekfull förhållningssätt, vilket innebär att man är spontan, positiv och ger barnen de förutsättningar som krävs i sitt lärande. Det är viktigt att våga experimentera, det gäller både barn och som pedagog. Drama är ett verktyg som kan användas i förskolan, vilket även kan bidra till en fördjupad kunskap hos barnen på ett lekfullt sätt. Det är viktigt att man som pedagog ställer frågor till barnen som inte har givna svar och på andra sätt utmana för att stimulera den kreativitet i tänkandet som fördjupar lärandet.


Vad som lärs? Hur det lärs? Varför det lärs? 

Medierat lärande handlar om att genom olika medier bidrar till ett lärande, där bland annat drama, musik och bild används!!!
  • Pedagogisk mångfald att se till varje enskild barn
  • En mångfald i lärandet, använda allas erfarenhet
  • Inte fastna vid det traditionella lärandet 
  • Pedagogisk mångfald uppstår när det finns en kunskap om ett ämne i sig och hur jag som pedagog kan använda ämnet som ett arbetsverktyg iförkolan 

Bilder från workshop/drama
Referens


  • Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar