I läroplanen för förskolan ( LpFö 98, rev 2010, s.10) står det att varje barn ska utveckla nyanserat talspråk, ordbegrepp och ordförråd samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med sin omgivning.
Rim och ramsor är en mycket vanlig aktivitet för att stimulera språket hos barnen. Högläsning är en annan aktivitet som är mycket viktig för att barnen ska erövra nya ord och begrepp i olika berättelser. Det finns mycket bra bild böcker som kan användas tillsammans med de yngre barnen, fast det är också bra att använda dessa böcker för barn med ett andra språk. Man kan som pedagog samtala kring bilderna med barnen för att tydliggöra innehållet eller bara samtala om bilderna, vilket också är språkutvecklande för barnen. Språket är ett verktyg som vi använder oss av dagligen i olika sammanhang.
Matematik
Enligt Thisner (2014, s. 6) är barnens lekar fyllda med matematik, det gäller bara att vi pedagoger lyfter fram dessa aspekter i det dagliga arbetet i förskolan.
Mycket i dagliga språket är matematiska begrepp som vi individer använder i kommunikationen med vår omgivningen, det är mestadels så att vi inte reflekterar över detta. I utbildningen har vi lärt oss att synliggöra matematik på ett roligt och lättsamt sätt för barnen i förskolan. Det handlar om att skapa positiva upplevelser kring matematik för att barnen ska uppleva matematik som ett positivt ämne senare i livet. Matematik handlar bland annat om färg, form, antal, problemlösningar, se sammanband, använda lägesord och i vid andra situationer som finns runt om kring oss individer. Det handlar om att vi pedagoger ska använda matematik i vardagen tillsammans med barnen.
Som blivande pedagog tycker jag det är viktigt att barnen lär sig rätt från början, alltså att de lär sig de rätta matematiska begreppen från början för att underlätta för barnens matematiska utveckling. Mycket handlar om vilken inställningen vi själva har som pedagoger till matematik som ämne. Enligt Palmer (2011, s.7) innebär det att om alla barn blir bemötta som potentiella matematiker redan i förskolan och vi som pedagoger skapar positiva upplever stärker barnens matematiska självförtroende, vilket gynnar barns matematiska utveckling.
I läroplanen för förskolan står det att förskolläraren ansvarar för att utmana och stimulera barns matematiska utveckling. Varje barn ska utveckla en förståelse för rum, form, antal, ordning och tal begrepp samt mätning, tid och förändring (LpFö 98, rev 2010, ss. 10-11).
Matematiska former i förskolan/En cirkel, en triangel, en kvadrat…... |
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärpocesser
Kritisk t granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svenska skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet
Referens
- Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
- Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
- Palmer, Anna (2011). Hur blir man matematisk?: att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. 1. uppl. Stockholm: Liber
- Thisner, Annika (2014). Matte på burk: en arbetsmetod för förskolan. [Ny utg.] Enskede: Arkad
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar