Här får barnen möjlighet att lära sig, att det finns olika tillväga gångsätt fast resultatet blir detsamma. Detta kan bidra till en fördjupad kunskap och förståelse i den aktuella aktiviteten. En annan aspekt som lyfts fram i boken är miljöns betydelse för lärandet, vilket jag anser har stor påverkan för barns lärprocesser. Miljön påverkar barns nyfikenhet och det är bland annat genom miljön som man kan skapa de förutsättningar som krävs för lärandet. Det är viktigt att man som pedagog skapar en miljö där lärandet tillåts.
Den som lär sig upptäcker också hindren, vilket innebär att dessa hinder bidrar till kreativitet hos barnen i förskolan. Det leder till att barnen erövrar nya kunskaper genom dessa hinder. Det handlar om att det ska finnas utmaningar i miljön för att väcka nyfiket och lust att lära hos barnen.
Körling (2012) synliggör även barns rätt till lärande och delaktighet samt hur viktigt det att vi pedagoger skapar lärande situationer för våra barn som kommer och bli framtidens samhällsmedborgare. Det jag vill ta med som pedagog är att det viktigt att tänka positivt, våga tänka nytt och skapa goda relationer. Vi har en viktig roll som förskollärare och ett stort ansvar, vilket ska förvaltas till fördel för barnen i förskolan i alla situationer.
En intressant bok som vänder sig till både lärarstudenter & Verksamma pedagoger . |
- Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. uppl. Stockholm: Liber
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar