lördag 23 maj 2015

VFU

Under den här terminen har vi haft tre veckors VFU, tre fältdagar för planering av det didaktiska materialet innan VFU-perioden samt två fältdagar efter VFU-perioden för  återkoppling och utvärdering av det didaktiska materialet. Under de första fältdagarna fick jag möjlighet att diskuterat kursinnehållet med pedagogerna och barnen. Samtidigt fick jag reflektera över vilken didaktisk material som är lämplig att använda utifrån verksamhetens pågående arbete i barngruppen. Barngruppen arbetade med de olika årstiderna och nu var de inne på våren, vilket passade bra med mitt didaktiska material, att skapa en egen larv tillsammans med barnen.

Syftet med aktiviteten är att genom estetiska lärprocesser använda olika material som ska stimulera barns språkliga förmåga, utveckla matematiska färdigheter och använda sinnena genom skapande aktivitet. Samt att barnen ska utveckla en förståelse för begreppet konst och vad som kan anses vara konst. Detta är i enligt med Läroplanens intentioner för förskolan (LpFö 98, rev 2010, s.7) står det att förskolan har i uppdrag att ge varje barn möjlighet att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer som bild, sång, musik samt forma, konstruera, använda olika material och teknik.

I planeringsstadiet utgick jag från en momentplanering, för att synliggöra mina avsikter med materialet och skapa mig en realistisk och relevant uppfattning om processen, alltså planering, genomförande och utvärdering. 



Det didaktiska Materialet har utvecklats utifrån barnens intresse, där de har valt att bygga ett boende för larverna och sedan har pedagogerna tillsammans med barnen även skapat fjärilar. Utvärderingen av aktiviteten synliggör hur estetiska lärprocesser  kan användas i ett lärande syfte i förskolan. Nedan finns det en bildspel på själva arbetsprocessen med det didaktiska materialet med barnen.

Bildspel/Didaktisk Material

Referens:Läroplanen

Kursmål som berörs: 

Självständigt planera, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkten och bearbeta olika kunskapsområden.

Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt material med fokus på barns lärande.

Kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar