lördag 23 maj 2015

Musik

Musik är en integrerad del i förskolans vardag. Rim och ramsor är mycket vanligt vid olika samlingar i barnguppen. Många gånger används musik för att lära sig något annat än själva musicerandet. Detta kan bero på att många pedagoger inte känner sig musikaliska och kanske inte har de kunskaper som krävs för att skapa musikdidaktik i förskolan. Enligt Thorgerson (2012 s.66) krävs tre delar för att skapa musikdidaktik i förskolan och dessa tre delar är, pedagogisk, didaktisk och musikalisk kompetens.

Genom musiken kan barnen bland annat utveckla språket, matematik, kroppsuppfattning samt ta del av andra kulturer, det bidrar till mångfald i det pedagogiska arbetet i förskolan. Musik som arbetsverktyg är även ett bra komplement i det dagliga arbetet på förskolan, när man som pedagog arbetar med barn med annat modersmål än det svenska språket. I mitt kommande yrkesroll som förskollärare upplever jag att det är mycket viktigt att arbeta utifrån barnens erfarenhet och intressen.

Ta tillvara på den mångfald som finns i barngruppen på en mångkulturell förskola och använda dessa erfarenhet i ett lärande syfte som gagnar barnen. Det är mycket viktigt att alla barn känner sig sedda och bekräftade oavsett vilken nationalitet barnet har. Barnen ska känna att de erfarenheter och den kulturen de bär på är intressant och berikande i verksamheten, så att de känner att det de har med sig också är värdefullt för omgivningen, alltså i barngruppen och för pedagogerna. Det är något som skulle stärka barnens identitet och självkänsla, vilket är enligt med barnkonventions bestämmelser för barns rättigheter.

I FN:s Barnkonvention står det:

Artikel 2
Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras. 

Artikel 7 
Barnet har rätt till ett namn och en nationalitet.


De frågor man ska utgå från är " när ska den musikaliska aktiviteten ske? Hur detta ska ske och i vilka sammanhang? Vem är det som ska lära sig?


Bilder från workshop/musik

Musik innebär bland annat takt, rytm, puls och detta är strukturell musikalisk kunskap, vilket innebär att införskaffa sig kunskap kring, tempo, rytm, klang och styrka i olika musik former. 

Förskolan är ska utgå från demokratiska värderingar. Där förskolan ska utveckla en medvetenhet hos barn om det egna kulturarvet samt delaktighet i andras kultur. (Lpfö 98,rev2010. 4).



Referens:


Läroplanen

Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar